Onko secondhand-verkkomyynti muodin seuraava jättitrendi?
Rekki käynnistää Invesdor.comissa 400 000 euron julkisen osakeannin. Yritys pyrkii laajentamaan toimintaansa lähivuosina Eurooppaan.
Rekin liikeidea perustuu käytettyjen vaatteiden verkkokauppaan. Toiminta on kuitenkin kaukana kirpputorista: Rekki keskittyy merkkivaatteisiin ja kaikkien myytävien tuotteiden tulee täyttää verkkokaupan laatu- ja kuntovaatimukset.
”Tehdään kestävästä kulutuksesta helppoa”
Rekki valikoi kuluttajien heille lähettämistä vaatteista myyntiin sopivat ja tekee lähettäjälle ehdotuksen myyntihinnasta. Mikäli lähettäjä hyväksyy sen, vaatteet asetetaan myyntiin ja Rekki maksaa lähettäjälle, kun vaate menee kaupaksi. Ostaja voi nettikaupassa hakea tuotteita mm. merkin, koon tai hinnan mukaan. Kaikki vaatteet kuvataan ja toimitetaan 30 päivän palautusoikeudella. Hintaa ja joitain muita muuttujia lukuun ottamatta ostokokemus muistuttaa uusien vaatteiden verkkokauppaa.
”Kuluttajat ovat entistä tietoisempia siitä, että vaatealan ekologinen jalanjälki on valtava”, Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen sanoo. ”Kun vaatteet löytävät uuden kodin, niiden elinkaari pitenee ja ympäristökuorma jakaantuu pidemmälle ajalle. Rekin ideana on tehdä kestävästä kulutuksesta helppoa: secondhand-vaatteita pitää voida ostaa ja myydä sujuvasti ja mutkattomasti.”
Secondhand-vaatteita myyvän yhdysvaltalaisen verkkokauppa Thredupin ja data-analyysiyritys GlobalDatan raportti ennustaa käytettyjen vaatteiden globaalin markkinan kasvavan 51 miljardiin dollariin vuoteen 2023 mennessä (vertailutasona 24 miljardia dollaria vuonna 2018). Raportti arvioi kasvun tulevan pääasiassa ns. resale-myynnistä, jossa tuotevalikoima on tyypillisesti kirpputoreja korkealaatuisempi, kuratoidumpi ja usein tarjolla myös verkossa.
Tähtäimessä Eurooppa ja liiketoiminnan kasvu
Vuonna 2015 perustettu Rekki on kasvattanut toimintansa moninkertaiseksi muutamassa vuodessa. Yritys työllistää 18 henkeä ja sen 450-neliömetrisen varastossa yli 32 000 tuotetta odottaa uutta kotia.
Rekki käynnisti maanantaina 2.3. julkisen osakeannin Invesdorin digitaalisella sijoitusalustalla. Rahoituskierroksen minimitavoitteena on 150 000 ja maksimina 400 000 euroa 5,08 – 12,50 prosentin omistusosuutta vastaan. Sijoitusten avulla Rekki haluaa kansainvälistää ja skaalata liiketoimintaansa.
”Haluamme olla vahvasti mukana markkinan murroksessa ja secondhand-myynnin kasvussa. Aloitimme toiminnan kansainvälistämisen vuonna 2019 laajentamalla toimintaa Viroon”, toimitusjohtaja Häkkinen kertoo. ”Rekin pitkän tähtäimen tavoite on nousta Euroopan johtavaksi second hand -muodin verkkokaupaksi.”
Rekin osakeantiin ja sijoitusmateriaaleihin voi tutustua tarkemmin osoitteessa invesdor.com/rekki – kierros on auki 3.4.2020 asti.