Virtuaaliurheilusta uusi laji seurattavaksi
Oletko kuullut, että ammattilaisseurojen valmentajat käyttäisivät ohjelmistoja, jotka virtualisoivat heidän tulevia otteluitaan? Tällaisiä ohjelmistoja on markkinoilla muutamia, joihin on kerätty vuosikymmenien ajalta tilastotietoa ja tämän tiedon perusteella tietokone pystyy virtualisoimaan kokonaisia ottelutapahtumia.
Ovatko virtuaaliset pelit tulossa kasinopelien rinnalle. Jos muuten haluat itsellesi uuden pelisivuston, ja etsit sellaista, käy tsekkaamassa kasinoforum.fun sivuston tarjoukset uusille pelaajille.
Esimerkiksi lontoolainen Highlight Games on sopinut tällaisten virtualisoitujen ottelutapahtumien toimittamisen Coolbetilla, joka on netissä toimiva nettikasino. Näin virtuaaliset ottelutapahtumat ovat tulleet myös osaksi rahapelaajien ja vedonlyöjien mahdollisuuksia. Virtualisoidut ottelut useimmiten kestävät nelisen minuuttia ja pelaajille ja katsojille näytetään tietokoneen kehittämän ottelun huipputilanteet.
Highlight Games ei luonnollisestikaan ole ainoa yritys edes Euroopassa, joka näitä virtualisointeja tarjoaa. Lajeista tarjolla ovat mm. jalkapallo, jääkiekko, NBA sekä tennis. Eli lajit, jotka ovat tarpeeksi seurattuja ympäri maailman, joita on tilastoitu tarpeeksi kauan, ja joiden seuraamisessa ja pelaamisessa liikkuu rahaa. Virtualisointi kunnolla tehtynä ei ole mitenkään helppoa, tai edes nopeata. Se vaatii valtavan tietovaraston, mitä tietokone sitten käyttää arpoessaan erilaisia otteluiden sisäisiä tapahtumia ja niiden tuloksia.
Miksi virtuaaliurheilua käytetään?
Valmentajat käyttävät sitä hieman eri tavalla kuin mitä ohjelmistotalot toimittavat nettikasinoille ja vedonlyöntiyrityksiin. Valmentajat käyttävät ohjelmistoa kokeillakseen eri kokoonpanojen vaikutuksia tulokseen, eikä valmentajat luonnollisestikaan tee päätöksiään virtualisoinnin perusteella, mutta käyttävät sitä apunaan tehdessään päätöksiä. Vedonlyöntitoimistoissa pelaajilla ei tällaisia vaihtoehtoja ole, he voivat vain asettaa omat panoksensa eri kohteisiin. Yksi suurimmista syistä miksi virtuaaliset pelit ovat yleistyneet myös vedonlyönnissä on se, että kokonainen kausi voidaan pelata yhdessä päivässä.
Urheilulajien tulevaisuus
Urheilulajit ovat entistä pahemmassa puristuksessa kaiken muun ajanvietteen kanssa. Ja vaikka ihmisillä on oikeasti enemmän aikaa harrastaa urheilua, on samanaikaisesti valittavaksi tullut kaikkea muutakin ja meidän vapaa-ajastamme käydään kovaa kamppailua. Samalla elämänrytmimme on nopeutunut ja osa vanhoista urheilulajeista on joutunut sivurooliin, koska ne voidaan nähdä liian hitaina ja tylsinä.
Yksi urheilulaji, joka on selkeästi kasvattanut suosiotaan maailmanlaajuisesti viime vuosina, on ollut e-urheilu. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyseessä ei ole edes urheilu vaan tietokoneella pelattavia kamppailuja toisia pelaajia vastaan, eli englantilaisittain eSports.
e-Urheilu ja Suomi
e-Urheilu tuli Suomeenkin hitaasti tietokonepelaajien kautta, mutta kun media uutisoi ammattilaispelaajien jopa miljoonien eurojen voitoista per yksittäinen turnaus, alkoi e-urheilu saada Suomessakin lisää mediatilaa ja samalla uusia turnauksia myös Suomeen. Nykyään yksi Suomen suurimmista teleoperaattoreista eli Telia isännöi turnauksia mm. CS:GO ja League of Legends peleissä ja näitä pelejä voi sitten katsella livenä joko netistä tai esimerkiksi suoratoiston kautta Elisa Viihteestä.
e-Urheilu on jo lyhyen historiansa aikana noussut monissa maissa nuorison, ja nuorten aikuisten suosikkilajiksi ja ohittanut jalkapallon ja jääkiekon sekä koripallon. Totta kai nuoret vielä pelailevat myös näitäkin lajeja ja esimerkiksi Suomessa salibandyä, mutta vakavampi urheilun harrastaminen jätetään ja siirrytään pelaamaan näitä tietokonepelejä. Onhan se aika erikoista, että näihin peleihin liittyvä ammattikoulutus tuli Suomenkin keskiasteen oppilaitoksiin todella nopealla aikataululla ja nyt opiskelijat voivat opiskella e-urheilua monella eri Suomen paikkakunnalla.
Virtuaaliurheilua ja e-urheilua ei kuitenkaan saa sekoittaa toisiinsa. Virtuaaliurheilussa tietokone arpoo tilastoihin perustuen eri lajien otteluiden ja kohtaamisten tapahtumia ja niistä syntyy aina muutamassa minuutissa 3D-grafiikalla toteutettu ottelutapahtuma, jota sitten valmentajat voivat hyväksikäyttää omassa suunnittelussaan tai vedonlyöjät pelata, vaikka koko kauden yhdessä päivässä.
e-Urheilu taasen on tietokonepelejä, joita ihmiset, useimmiten joukkueet pelaavat toisiaan vastaan. Näitä pelejä pelataan miljoonissa kodeissa joka päivä ja suurimmat turnaukset keräävät miljoonia katselijoita ja voittajajoukkueet ansaitsevat todella isoja summia. Tämä laji on vasta kehittymässä, mutta siitä voi tulla oikeasti iso haastaja perinteisille urheilulajeille.